رد کردن لینک ها

14 ایده برای نشیمن‌های کوچک

نشیمن های کوچک و چیدمان آن 

اکثر مردم بر این باورند که دکوراسیون‌های خلاقانه و متفاوت تنها برای فضاهایی با متراژ بالا هستند. اما باید بگوییم در صنعت طراحی داخلی، چنین چیزی مبنای حقیقی ندارد. هر فرد می‌تواند با داشتن ایده‌هایی خلاقانه، دکوراسیون فضای مورد نظر خود را ( از جمله نشیمن) خلق کند.

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که منزلشان دارای نشیمن نسبتا کوچکی است، با ما همراه باشید تا ایده‌هایی برای نشیمن کوچک با هر نقشه‌ای را به شما عرضه کنیم.

1.مبلمان های کوچک، انتخابی مناسب برای نشیمن هایی با عرض زیاد

در وهله اول، انتخاب دکور مناسب برای این نشیمن‌ها بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اما با دانستن چند نکته کلیدی می‌توانید چیدمان این فضاها را به خوبی انجام دهید. در ابتدا باید توجه داشته باشید که از خرید مبلمان‌های بزرگ و سلطنتی برای این فضاها جداً خودداری کنید. انتخاب یک مبلمان با ابعاد کوچک می‌تواند به بزرگ‌تر نشان دادن فضای خانه شما کمک شایانی کند.

برای انتخاب میز تلویزیون و یا کتابخانه دست شما باز است. می‌توانید با توجه به سلیقه خود، انواع میزها را خریداری کنید. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با قرار دادن میز و کتابخانه در کنار دیوار (بدون فاصله) می‌توانید تا حد زیادی از فضای خود را آزاد بگذارید.

ایضاً می توانید برای ایجاد یک فضای شادتر و سالم‌تر، از مجسمه های دکوراتیو و یا گلدان هایی با ارتفاع زیاد را انتخاب کنید.

2.جادوی هماهنگی رنگ‌ها

درست است که انتخاب وسایل سفید برای بزرگ‌تر نشان دادن محیط را همه ما شنیده‌ایم، اما اکنون می‌خواهیم پیشنهادی بدهیم که این کلیشه را نقض می‌کند.

اصلا تفاوتی ندارد که رنگ انتخابی شما برای خرید وسایل خانه چیست. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که رنگ پس زمینه را با وسایل همسو کنید. به طور مثال اگر دیوارهای نشیمن شما به رنگ سفید است، سعی کنید با انتخاب پرده‌ای به رنگ سفید خطوط بصری ایجاد شده توسط  دیوار را قطع نکنید. این کار باعث می‌شود که نشیمن شما با هر رنگی که دکور شده است، بزرگ‌تر از واقعیت خود به چشم آید.

3.ظرافت، راز زیبایی همیشگی

اگر شما هم مانند اکثر بانوان ایرانی، دوست دارید دکوراسیون نشیمن خانه‌تان از عناصر زیادی تشکیل شده باشد؛ باز هم راهکارهای زیادی وجود دارد. شما با داشتن ظرافت در انتخاب هر عنصر می‌توانید علاوه بر پر کردن کامل فضا، باعث بزرگ‌تر دیده شدن آن نیز باشید. برای اینکار تنها لازم است از مبلمان هایی بزرگ با پایه هایی بسیار ظریف استفاده کنید. این ترکیب را می‌توانید با میز پذیرایی و عسلی هایی به سبک مینیمال، کامل کنید.

4.جایگزین کردن میزهای جلو مبلی بزرگ با پاف یا میزهای کوچک

انتخاب یک میز با ابعاد کوچک و یا حتی پاف به جای میزهای بزرگ‌تر، روشی هوشمندانه برای داشتن میزی برای پذیرایی است. به طوری که می‌توانید از وسایل دیگر و یا مبلمان بیشتر در حین داشتن جای کم استفاده کنید.

5. استفاده از عناصر ایستاده برای ذخیره فضای بیشتر

اگر برای قرار دادن وسایل دکوراتیو فضای کافی را ندارید اما وجود آن‌ها برای شما مهم است، راه حل ما به شما استفاده از عناصر ایستاده است. بدین صورت که شما می‌توانید با توجه به سبک دکوراسیون نشیمنتان، از انواع مختلف پایه‌ها، شلف‌ها و طبقه هایی با عرض کم استفاده کنید.

این عناصر با اینکه فضای کمی را اشغال می‌کنند، بسیار کاربردی نیز هستند.

6. استفاده از فرش های بزرگ

همانظور که در عکس دیده می‌شود، استفاده از یک فرش بزرگ برای نشیمن های کوچک، با ایجاد خطوط بصری و خطای دید سبب بزرگ نشان دادن آن می‌شود.

ترفندی که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از فرش هایی با ابعاد بزرگ و طرح و نقش ساده سبب بوجود آمدن این خاصیت می‌شود. ایضاً می‌توانید با قرار دادن پایه‌های مبل بر روی فرش، این خاصیت را چند برابر کنید.

7. فضای دیوارها را پر کنید

علاوه بر استفاده از عناصر ایستاده، از شلف های دیواری هم یکی دیگر از راهکارهای خلاقانه برای جای دادن وسایلی مانند کتاب، گلدان و … است. شایان ذکر است که برای به کار بردن این راهکار باید توجه داشته باشید که قفسه ها و شلف ها را مطابق با رنگ دیوار تهیه کنید. این کار علاوه بر زیبایی و سادگی بیشتر فضا، باعث بزرگ تر نشان دادن آن نیز می‌شود.

8. از کنار نقاط کم استفاده، ساده عبور نکنید

برای داشتن یک نشیمن شیک با فضای کم، باید کمی دقت به خرج دهید. با ظرافت به جای جای محیط نگاهی بیندازید تا فضاهای که امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد را کشف کنید.

به طور مثال اگر فضای نشیمن منزل شما، دارای پنجره است، یکی از فضاهای کم استفاده لبه پنجره است. شما می‌توانید با به کار بردن خلاقیت و سلیقه، این مکان ها را به خوبی با کتاب، وسایل دکوراتیو و … دکور کنید.

البته توجه داشته باشید که ایمنی را فدای زیبایی نکنید و از قرار دادن وسایل خطرناک و بزرگ‌تر از حد معمول در این قسمت‌ها خودداری کنید.

9. اکتفا نکردن به یک منبع نور

این اتاق نشیمن تا حد زیادی به دلیل سقف بلند و پنجره‌ی بزرگ، بزرگ و جادار به نظر می‌رسد، اما نکته قابل توجه نورپردازی لایه ای است. نگه داشتن نور در سطوح مختلف (از طریق لامپ های کف، لوسترها، و چراغ های کاری) اتاقی دلباز و در عین حال روشن ایجاد می‌کند.

از این رو اگر نشیمن شما دارای پنجره می باشد، تنها به یک لوستر اکتفا نکنید.

10. سفید، سفید، سفید

هرگز نمی‌توان منکر این موضوع شد که هیچ رنگی مانند رنگ سفید فضا را روشن و دلباز نمی‌کند. شما با استفاده از به کار بردن رنگ سفید در دکوراسیون نشیمن‌تان می‌توانید اثبات کنید که چگونه حتی کوچک‌ترین اتاق‌های نشیمن وقتی در یک پالت تک رنگ تزئین ‌شوند، بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.

11.بازی پرده‌ها

بدترین انتخاب برای نشیمن‌هایی با متراژ پایین، استفاده از پرده های کوتاه و طرحدار است.

برای آنکه مرتکب این اشتباه نشوید، باید به نکاتی درباره ابعاد پرده توجه کنید. ابعاد پرده مورد استفاده، باید بگونه‌ای باشد که از ابتدای سقف تا پایین دیوار را بپوشاند. این کار باعث بزرگ‌تر نشان دادن فضای مورد استفاده شده و محیطی دلباز تر را فراهم می‌کند.

نکته مهم: برای جلب توجه بیشتر، می توانید ابعاد پرده را طوری انتخاب کنید تا مقداری از آن بر روی زمین باشد.

12.محیط نشیمن خود را سبز نگه دارید

بر کسی پوشیده نیست که گیاهان طراوت زیادی به هر فضایی در خانه می‌دهند، اما شما واقعاً می‌توانید با استفاده از آن‌ها محل زندگی خود را خلاقانه بچینید.

اصلا نیازی ندارد برای استفاده از گیاهان، فضای جداگانه و زیادی را به آن‌ها اختصاص دهید. فقط کافیست فضاهای خالی نشیمن را با این عناصر روح بخش، پر کنید.

نکته ای که باید ذکر شود، این است که استفاده از گیاهانی با تیغ های بزرگ برای نشیمن‌های کوچک استفاده نکنید؛ چرا که در حین عبور امکان برخورد به آن‌ها بسیار زیاد است.

13. استفاده از رنگ‌ها برای اختصاصی کردن محیط

این نکته برای سوئیت‌ها کاربرد بیشتری دارد. اگر فضایی جداگانه برای نشیمن، اتاق خواب و یا سالن پذیرایی ندارید، این تکنیک برای شماست.

در این نکته باید با انتخاب رنگ‌های کاملا متفاوت برای دیوارها، دو فضای اختصاصی را ایجاد کنید. در مرحله بعد، این تصور را داشته باشید که یک دیوار متعلق به فضای نشیمن و دیگری متعلق به فضایی است که قبلا از آن برخوردار نبودید. به این ترتیب می توانید دو دکور کالا متفاوت را در یک فضا به گونه‌ای قرار دهید که با یکدیگر تطابقی نداشته باشند.

 

14.وسایل بدون پایه بیشتر، خطای دید بیشتر

 

اگر می‌خواهید سطوحی را برای قرار دادن وسایل دکوراتیو و یا تی وی به اتاق نشیمن خود اضافه کنید، سعی کنید از انواع بدون پایه کمک بگیرید تا بتوانید آن‌ها را مستقیماً به دیوار وصل کنید.

شناور کردن قطعات بزرگ مانند این میز، چشم را فریب می‌دهد که فکر کند فضای کمتری اشغال شده، چرا که سطح زمین هنوز آزاد است (به علاوه، اگر احساس کردید به فضای بیشتری نیاز دارید، می توانید از فضای تازه پیدا شده برای جمع کردن وسایل بیشتر استفاده کنید).

 

سخن پایانی:

در اخر باید گفت، از چیدمان های عجیب و غریب و غیرعادی اصلا نترسید.

این موضوع که به این فضا  “اتاق نشیمن” گفته می شود، نمی‌تواند مانع انجام کارهای دیگر در این فضا شود. اگر علاوه بر نشیمن، دیگر فضاهای منزل شما نیز کوچک است، می‌توانید از عناصری استفاده کنید که دو یا چند کاره هستند! به طورمثال برای آنکه فضای جداگانه‌ای را برای میز ناهارخوری در نظر نگیرید، می توانید از انواع میزهای جلومبلی چندکاره استفاده کنید.

به گفتگو بپیوندید